Архив

Архив научного журнала за предыдущие годы

https://www.kazancons.ru/science/scientific-journal/archive.html

______________________

2025-3(51)

 

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ МУЗЫКИ

 

В. Р. Дулат-Алеев

 

Риторическая диспозиция и музыкальная композиция XVIIXVIII веков (к вопросу влияния риторики на музыкальную форму)

 Аннотация

При анализе формы музыкальных произведений эпохи барокко с позиций теории музыкальной формы, ориентированной на «классико-романтическую» систему форм и преобладающей в современной отечественной учебной практике, возникает ряд трудностей. В статье предлагается новый подход к системе «барочно-классических» музыкальных форм с позиций музыкально-риторической практики XVII–XVIII веков. При сопоставлении риторической диспозиции, риторического метода «общих мест» (loci topici) и музыкальной композиции объясняется система «композиционных топов», лежащих в основе барочно-классического формообразования и обеспечивавших преемственность профессиональной традиции для композиторов на протяжении почти двух столетий.

Ключевые слова: анализ музыкальных произведений, теория музыкальной формы, музыка барокко, риторика и музыка, композиционные топы, музыка XVII–XVIII веков.

 

М. Е. Гирфанова

Зеркало, шахматная доска и прочее: антология загадочных канонов в трактате Пьетро Чероне “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613)

Аннотация

Объектом рассмотрения в статье становится собрание из 45 загадочных канонов в XXII книге трактата Пьетро Чероне “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613). Подробно разъясняются две музыкальные загадки — Загадка зеркала (№ 40) и Загадка шахматной доски (№ 42). Делаются некоторые выводы относительно специфики загадочного канона.

Ключевые слова: загадочный канон, трактат “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” Пьетро Чероне, трактат “Practica musica” Германа Финка, мотет “Ave maris stella” Гизелина Данкертса, музыка раннего барокко.

  

Л. В. Кириллина

 Труды В. Ф. Ленца о Бетховене и их международный резонанс

 

Аннотация

Труды Вильгельма (Василия Фёдоровича) Ленца о Бетховене, созданные в 1850-х годах — важная веха в истории русской бетховенистики. Поскольку книги публиковались на французском и немецком языках, они получили международный резонанс.

Ключевые слова: Бетховен, Ленц, Одоевский, Виельгорские, три стиля Бетховена, рецепция Бетховена в России, русская бетховенистика.

 

Б. Б. Бородин

К вопросу изучения эпистолярного наследия Ферруччо Бузони: письма к жене за 1909 год

 

Аннотация

Основу данной публикации составляют 19 ещё не публиковавшихся в переводе на русский язык писем Бузони за 1909 год к его жене — Герде Шёстранд. Это выдающиеся образцы эпистолярного жанра, в которых перед читателем раскрывается сложный внутренний мир большого художника. Содержание корреспонденции выходит за рамки частной переписки и представляет интерес для познания процессов, происходивших в европейском культурном пространстве рубежа XIX–XX веков. Письма снабжены уточняющими комментариями, помещёнными в Примечаниях.

Ключевые слова: Ферруччо Бузони, эпистолярное наследие, Герда Шёстранд-Бузони, комментарии, эстетика, история музыки, фортепианное искусство.

 

А. А. Амрахова

О дискурсивной и «недискурсивной» форме в сочинениях современных композиторов

 

Аннотация

В статье анализируются новейшие тенденции и закономерности смыслообразования в творчестве современных композиторов. Провёденный анализ позволяет сделать выводы: те элементы, которые в прежней культурной парадигме были недискурсивными, во второй половине ХХ века становятся дискурсивными и играют решающую роль в формообразовании.

Ключевые слова: дискурсивное — недискурсивное в музыке, внутренняя и внешняя форма, драматургия и композиция, А. Хубеев.

 

 

ВОСТОК  И  ЗАПАД: ПРОБЛЕМЫ  ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ

 

М. Н. Дрожжина

 

Поиски Востока в себе (персидские мотивы в лирике русского романса)

 

Аннотация

В статье предпринята попытка рассмотреть один из  аспектов малоисследованной темы — взаимодействия персидской культуры и отечественной композиторской музыки. Внимание автора сосредоточено на осмыслении фактов данного взаимодействия с учётом цивилизационной специфики России — на примере освоения русскими композиторами.

Ключевые слова: дихотомия Запад — Восток, культурная идентификация личности, персидская поэзия, Гафиз, «Персидские мотивы» С. Есенина, персиана в русской  музыке, камерно-вокальное творчество, русский романс.

 

 

В. Н. Юнусова

 

Основные тенденции развития музыкальных культур Азии последней трети XX — начала XXI века

 

Аннотация

Статья посвящена обзору тенденций развития музыкальных культур Азии конца XX — начала XXI века. Проанализированы процессы перехода от классико-романтического стиля к современным композиторским техникам, появление музыкального авангарда, стремление к мировому признанию национальной музыки и др.

Ключевые слова: современная музыка Азии, традиционная музыка, традиционная композиция, картина мира, современные композиторские техники, авангард Азии.

 

С. А. Айзенштадт

 

Влияние русской фортепианной школы на формирование пианистической культуры Японии: 10-е годы XX века

 

Аннотация

Исследуется укоренение русской фортепианной школы в Японии начала XX века. Основное внимание уделено вкладу С. Прокофьева, А. Меровича, Е. Тодорович, Е. Залесской, В. Шпаковской. Доказывается, что эта деятельность подготовила расцвет национального фортепианного искусства Японии в последующие десятилетия.

Ключевые слова: японское фортепианное искусство, русская фортепианная школа, Мерович, Тодорович, Залесская, Прокофьев, Лео Сирота, Леонид Крейцер.

 

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ  КУЛЬТУРА РЕГИОНОВ  РОССИИ

 

Е. К. Карелина

 

Симфоническое творчество Саая Бюрбе (к вопросу претворения классических жанров в композиторском наследии Тувы)

 

Аннотация

Статья посвящена творчеству тувинского композитора Саая Манмыровича Бюрбе (1924–2012). Ставится методологическая проблема для изучения «промежуточных» явлений между народным и композиторским профессионализмом. Представлены обзор симфонического наследия Бюрбе, Концерт для альта с оркестром «Узун-Хоюг».

Ключевые слова: Тува, композиторское наследие, Саая Бюрбе, симфоническое творчество, классические жанры, узун-хоюг.

 

 

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

problems of ethnomusicology

 

М. Г. Кондратьев

 

Кĕсле — самобытная разновидность российского псалтериума

 

Аннотация

Статья посвящена выявлению инвариантных признаков чувашского цитровидного инструмента кěсле, отличающих его от аналогичных цитр народов России: удмуртского крезь’я, марийских и татарских кряшенских инструментов с «полуцилиндрическим» резонатором, а также от русских гуслей с долблёным корпусом. Автор приходит к выводу, что внешний вид и конструктивные особенности кěсле существуют много веков.

Ключевые слова: цитры народов России, псалтиревидные/шлемовидные гусли, кěсле, крезь, кӱсле, гɵслә, сборный корпус-резонатор, каноны формы, многовековая устойчивость.

 

Е. М. Смирнова

Л. В. Самойлова

 

Обрядовая песенность кряшен Альметьевского района Республики Татарстан: по следам экспедиций

 

Аннотация

В статье, написанной в жанре экспедиционного отчёта, представлены результаты фольклорных экспедиций, предпринятых Казанской государственной консерваторией в 2015 и 2021 годах в кряшенские сёла Ильтень-Бута, Калейкино, Васильевка и деревню Улаклы Чишма Альметьевского района Республики Татарстан —  места расселения заинской подгруппы восточно-закамской региональной группы кряшен. Собранные в экспедициях материалы дают возможность познакомиться с комплексом этнически характерных обрядовых песен — календарных, свадебных, гостевых, рекрутских, бытующих у кряшен выделенной локальной группы. Обрядовый контекст исполнения песен воссоздан на основе свидетельств информантов.

Ключевые слова: народная песня, кряшены Альметьевского района Республики Татарстан, обрядовый фольклор, этнически характерные напевы.

--------------------------------------------------------------

3(51)2025

 

MUSIC HISTORYAND THEORY

 

V. R. Dulat-Aleev

 

Rhetorical Disposition and Musical Composition of the 17th — 18th Century (on the Question of the Influence of Rhetoric on the Musical Form)

Summary

A number of difficulties arise when analyzing the form of musical works of the Baroque era from the standpoint of the theory of musical form, focused on the “classical-romantic” system of forms and prevailing in modern Russian educational practice. The article proposes a new approach to the system of “baroque-classical” musical forms from the standpoint of musical and rhetorical practice of the 17th — 18th century. Based on the comparison of rhetorical disposition, the rhetorical method of “common places” (“loci topici”) and musical composition, the system of “compositional tops” underlying Baroque-classical shaping and ensuring the continuity of professional tradition for composers for almost two centuries is substantiated.

 

Keywords: аnalysis of musical works, theory of musical form, Baroque music, rhetoric and music, compositional tops, music of the 17th — 18th century.

 

 

 

M. E. Girfanova

 

Looking-Glass, Chessboard, and More: An Anthology of Puzzle Canons in Pietro Cerone’sTreatise “El Melopeo y Maestro: Tractado de Música Theorica y Pratica” (1613)

Summary

The last, XXII Book of Pietro Cerone’s treatise “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613) contains a collection of 45 puzzle canons — one of the largest and most significant of those presented in music-theoretical treatises. Two musical riddles are ex-plained in detail — the Riddle of the Looking-Glass (No. 40) and the Riddle of the Chess-board (No. 42). The collection covers a period of more than a century and reflects the history of the puzzle canon from the end of the 15th to the beginning of the 17th century. It was the written composition, that the composer presented to the performer as a puzzle that needed to be solved in order for the composition to be performed. Each musical riddle as a combination of the device involved in it, verbal indication, iconographic image, is unique.

 

Keywords: puzzle canon, Pietro Cerone’s treatise “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica”, Hermann Finck’s treatise “Practica musica”, motet “Ave maris stella” by Ghiselin Danckerts, early baroque music.

L. V. Kirillina

 

The Works of V. F. Lenz on Beethoven and Their International Resonance

Summary

Wilhelm (Vladimir Fyodorovich) Lenz (1808–1893) was a pianist and musicologist, the author of the first Russian monographs on Beethoven, which were published in French and German: the two-volume “Beethoven et ses trois styles” (2 Bd, St. Petersbourg, 1852; Brüssel, 1855), and the five-volume “Beethoven. Eine Kunst-Studie” (Kassel, Hamburg, 1855–1860). Lenz’s works are well-known in the West, but only a few musicians who speak foreign languages have access to them in Russia. Lenz thoroughly developed the theory of “three styles” in Beethoven’s work and created the first annotated catalog of Beethoven’s compositions. Lenz’s second book contains an essay on the spread of Beethoven’s music in Russia, which is an important historical source on the reception of the composer’s work.

 

Keywords: Beethoven, Lenz, Odoyevsky, Wielhorski, Beethoven’s three styles, reception of Beethoven in Russia, Russian Beethoven scholars.

 

 

 

B. B. Borodin

 

On the Issue of Studying the Epistolary Legacy of Ferruccio Busoni: Letters to His Wife for 1909

Summary

The basis of this publication is 19 letters from Busoni to his wife, Gerda Sjöstrand, written in 1909 and not yet published in Russian translation. These are outstanding examples of the epistolary genre, in which the complex inner world of a great artist is revealed to the reader. The content of these documents goes beyond the scope of private correspondence and is of interest for understanding the processes that took place in the European cultural space at the turn of the 19th and 20th centuries. The letters are provided with clarifying comments placed in the Notes.

 

Keywords: Ferruccio Busoni, epistolary heritage, Gerda Sjöstrand-Busoni, commentary, aesthetics, history of music, piano art.

 

 

 

A. A. Amrakhova

 

On Discursive and “Non-discursive” Forms in the Works of Modern Composers

 

Summary

The article analyzes the latest trends and patterns of meaning formation in the works of modern composers. The analysis draws the following conclusions: those elements that were non-discursive in the previous cultural paradigm become discursive in the second half of the 20th century and play a decisive role in form formation.

 

Keywords: discursive — non-discursive in music, internal and external form, dramaturgy and composition, A. Khubeev.

 

 

 

EAST  AND  WEST: PROBLEMS  OF  INTERACTION

 

M. N. Drozhzhina

 

The Search for the East Inside (Persian Motifs in the Lyrics of Russian Romance)

Summary

The article considers one of the aspects of a little-explored topic — the interaction of Persian culture and Russian composer’s music. The author’s attention is focused on understanding the facts of this interaction, taking into account the civilizational specifics of Russia, using the example of Russian composers mastering Persian imagery and poetics in the process of searching for the “East Inside”.

 

Keywords: West — East dichotomy, cultural identification of personality, Persian poetry, Hafiz, “Persian motifs” by S. Yesenin, Persian in Russian music, chamber-vocal creativity, Russian romance.

 

 

 

V. N. Yunusova

 

The Main Trends in the Development of Asian Musical Cultures in the Last Third of the 20th — early 21st Century

Summary

Today, an analysis of the development trends in the Asian musical cultures at the end of the 20th and beginning of the 21st centuries is becoming relevant, among them: preservation of cultural heritage; completion of the process of forming national composer schools and the transition to modern composer techniques; the emergence of a national musical avant-garde; the quest to gain global recognition for national music; increasing the role of the religious-philosophical factor. As a result, new forms of interaction with traditional music appear within the framework of modern composer techniques, multimedia, the Internet; triad folklore — traditional professionalism and academic composer music. Interest in archaic traditions is increasing. In addition to the East-West vector, the interaction of cultures on the East-East principle (intra-eastern synthesis) is developing. 

 

Keywords: modern music of Asia, traditional music, traditional composition, picture of the world, modern composing techniques, avant-garde of Asia.

 

 

 

S. A. Ajzenshtadt

 

The Influence of the Russian Piano School on the Formation of Piano Culture in Japan: the 1910s

Summary

The study investigates the establishment of Russian piano art in Japan in the early 20th century. Special attention is given to the contributions of S. Prokofiev, A. Merovich, E. Todorovich, E. Zaleskaya, and V. Shpakovskaya. It is demonstrated that this activity paved the way for the flourishing of Japan’s national piano art in the following decades.

 

Keywords: Japanese piano art, Russian piano school, Merovich, Todorovich, Zalesskaya, Prokofiev, Leo Sirota, Leonid Kreutzer.

 

 

 

MUSICAL  CULTURE OF  RUSSIAN REGIONS

 

E. K. Karelina

 

Symphonic Creativity of Saaya Byurbe (on the Issue of the Implementation of Classical Genres in the Composer’s Heritage of Tuva)

Summary

The article is devoted to the work of the Tuvan composer Saaya Manmanovich Byurbe (1924–2012). A methodological problem is posed to study the “intermediate” phenomena between folk and compositional professionalism. An overview of the symphonic legacy of Buyrbe, a Concerto for viola and orchestra “Uzun-Khoyug” are presented.

 

Keywords: Tuva, composer’s legacy, Saaya Byurbe, symphonic creativity, classical genres, uzun-khoyug

 

 

 

 

problems of ethnomusicology

 

M. G. Kondratiev

 

K’jsleh as an Original Variety of the Psalterium of Russia

Summary

There is an idea in ethnoorganology, that “the kyusle, kesle, gusle, and krez’ of the peoples of the Volga region are absolutely identical in design with the Russian helmet-shaped gusli”. A study of specific instrument samples shows that calling them absolutely identical is a big exaggeration. The article is devoted to the identification of invariant features of the Chuvash k’jsleh that distinguish it from similar instruments. Historically, the canon of the k’jsleh design is the prefabricated resonator housing consists of two decks and three shell walls. The case has a complex three-dimensional configuration of great length and depth. The details of the design and size of k’jsleh differ from the Udmurt krez’, Mari and Tatar-Kryashen instruments with a “semi-cylindrical” resonator, as well as from the Russian psalter-shaped gusli with a hollowed-out body. The author comes to the conclusion that the constructive and aesthetic canons of the k’jsleh have been preserved for many centuries. 

 

Keywords: Zithers of the peoples of Russia, psalter-shaped/helmet-shaped gusli, k’jsleh, krez’, kusleh, gosleh, a prefabricated case-resonator, canons of form, centuries-old stability

 

 

 

E. M. Smirnova

L. V. Samoilova

 

Ritual Songs of the Kryashens of the Almetyevsk Region of the Republic

of Tatarstan: in the Wake of Expeditions

Summary

The article, written in the genre of an expedition report, presents the results of folklore expeditions undertaken by the Kazan State Conservatory in 2015 and 2021 to the Kryashen villages of Ilten-Buta, Kaleikino, Vasilyevka and the village of Ulakly Chishma, Almetyevsk district of the Republic of Tatarstan — the place of settlement of the Zainsk subgroup of the East Zakamsk regional group of Kryashens. The materials collected during the expeditions make it possible to get acquainted with the complex of ethnically characteristic ritual songs — calendar, wedding, guest, recruiting — that exist among the Kryashens of a particular local group. The ritual context of song performance is reconstructed based on the testimonies of informants.

 

Keywords: folk song, Kryashens of the Almetyevsk region of the Republic of Tatarstan, ritual folklore, ethnically characteristic tunes.

_____________________________________

2025-2(50)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ МУЗЫКИ

Ван Юньцзэ

К. Ф. Э. Бах. Из Берлина в Гамбург (материалы и документы)

Аннотация. В статье представлены факты и некоторые документы, касающиеся жизни К. Ф. Э. Баха (1767–1768) в период его перехода с должности придворного клавесиниста капеллы Фридриха Прусского на место кантора и музикдиректора (director chori musici) Гамбурга — крупнейшего северонемецкого города. На русском языке материалы издаются впервые.

Ключевые слова: К. Ф. Э. Бах, Фридрих II, Придворная прусская капелла, гамбургская музыкальная жизнь, музикдиректор, публичные концерты.

 

В. Р. Дулат-Алеев, Лю Сяо

Произведения для арфы Альберта Цабеля в контексте русской и европейской музыки рубежа XIX–XX веков

Аннотация. Композиторское творчество исполнителей-виртуозов до сих пор остаётся недостаточно изученным явлением истории музыки. Принято считать, что произведения музыкантов-исполнителей направлены в основном на педагогические цели, поэтому их наследие, как правило, не анализируется в контексте общих процессов истории музыки. В статье композиторское наследие выдающегося российского арфиста немецкого происхождения Альберта Цабеля (1834–1910) рассматривается в его связях с художественными тенденциями русской и европейской музыки. На основе анализа произведений приводятся выводы о жанрово-стилевых ориентирах, особенностях формообразования и других аспектах музыкального языка композитора.

Ключевые слова: история музыки России, концертный и педагогический репертуар для арфы, история исполнительства на арфе, Альберт Цабель, русская музыка рубежа XIX–XX веков, иностранные музыканты в России, музыкальные жанры, музыкальная форма.

 

М. С. Бурлаков

Кирилл Волков: стилевые особенности творчества и вопросы периодизации

Аннотация. Автором предпринимается попытка краткого охвата творчества Кирилла Волкова. Перечисляются наиболее значимые сочинения, даётся характеристика их образно-тематическим решениям, жанровому разнообразию, стилистическим особенностям. В заключение предлагается периодизация творчества Волкова, основанная на тенденциях жанрового развития, выделяются произведения, связанные с переходными этапами творческого пути композитора.

Ключевые слова: периодизация, тематизм, стиль, стилистика, фольклор, неофольклоризм, жанр, К. Волков.

 

Ван Сяоцин, И. В. Полозова

Первая симфония Чжу Цзяньэра: встреча Востока и Запада

Аннотация. Статья посвящена анализу Первой симфонии Чжу Цзяньэра с точки зрения синтеза европейской и китайской музыкальных традиций. Опираясь на европейскую технику письма и драматургию сонатно-симфонического цикла, композитор сочетает их с традиционными признаками китайской музыкальной культуры.

Ключевые слова: Чжу Цзяньэр, симфония, европейская композиторская техника, китайская музыка.

 

И. И. Васирук

Национальное и интернациональное в современных полифонических циклах

Аннотация. В статье рассматривается проблема национального и интернационального в  ракурсе полифонических произведений — всетональных сборников отечественных композиторов второй половины XX — начала XXI века. В больших полифонических циклах отражается либо одна национальная музыкальная культура со своей спецификой, либо музыкально-фольклорный компендиум народов. Создание национального колорита происходит с помощью цитирования народных мелодий или стилизации, то есть сочинения в духе народного мелоса. Однако в полифоническом многоголосии важным оказывается всё фактурное пространство: и сочетание выразительных средств музыкального языка, и контрапунктирование тем-мелодий, и принципы их обработки в фольклорном ключе.

Ключевые слова: национальное, интернациональное, полифонический цикл, прелюдия, фуга.

 

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

А. Т. Гумерова

Православные песнопения в фольклорной среде народов Среднего Поволжья (на примере пасхального тропаря «Христос воскресе»)

Аннотация. Статья посвящена исследованию фольклорного бытования тропаря Пасхи «Христос воскресе» в обрядовой культуре христианизированных в XVI–XIX веках народов Среднего Поволжья. На основе привлечения большого корпуса полевых материалов определяются особенности функционирования богослужебного песнопения в народно-обрядовой среде, анализируются механизмы обновления вербального и музыкального текстов тропаря.

Ключевые слова: тропарь Пасхи, «Христос воскресе», фольклоризованные православные песнопения, православное пение народов Среднего Поволжья.

 

Е. В. Битерякова

Научное наследие Ирины Константиновны Свиридовой в свете современных этномузыкологических исследований

Аннотация. Статья освещает методы и результаты полевой работы Ирины Константиновны Свиридовой (1924–1975), изучавшей в экспедициях Московской консерватории в 1960-е годы народные музыкальные традиции казаков, старообрядческую культуру, наследие молокан и духоборов.

Ключевые слова: И. К. Свиридова, Московская консерватория, фольклорные экспедиции 1960–1970-х годов, фонды НЦНМ имени К. В. Квитки, казаки-некрасовцы, севернорусский фольклор, культура старообрядцев.

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ  И ПРИУРАЛЬЯ

Д. Ф. Хайрутдинова

«Әлдермештән Әлмәндәр» Алмаза Монасыпова: о роли музыки в реализации режиссёрского замысла

Аннотация. В статье впервые рассматривается деятельность композитора Алмаза Монасыпова в Татарском государственном Академическом театре имени Г. Камала. На основе изучения архивных материалов определяется его вклад в развитие театральной музыки как важной части татарского драматического искусства; методом сравнительного анализа выявляются черты преемственности в создании музыкального оформления спектакля «Идегәй» («Идегей») версий 1941 и 1994 годов. На примере легендарной постановки «Әлдермештән Әлмәндәр» («Старик из деревни Альдермыш») раскрывается значение музыки в режиссуре Театра им. Г. Камала эпохи Марселя Салимжанова. Роль композитора в создании спектакля указывает на сформированность новой парадигмы существования музыкальной составляющей в татарском театральном искусстве последней четверти XX века.

Ключевые слова: Алмаз Монасыпов, Марсель Салимжанов, Татарский государственный Академический театр имени Г. Камала, музыка в драматическом театре, «Әлдермештән Әлмәндәр» («Старик из деревни Альдермыш»), «Идегей», поэма «В ритмах Тукая».

 

Л. И. Бушуева

Чувашское композиторское искусство второй половины XX века в отечественной историографии

Аннотация. В статье прослеживается историография чувашского композиторского искусства начиная с 20-х годов XX века и до завершения столетия. Охваченный круг источников позволяет создать представление об актуальных проблемах истории и теории: художественно-эстетических устремлениях композиторов, вопросах стилей, жанров, композиции, аспектов хронологии и периодизации.

Ключевые слова: историография, чувашское композиторское искусство, XX век, проблемы теории и истории.

______________________

2(50)2025

 

 

MUSIC HISTORY AND THEORY

 

Wang Yunze

 

C. P. E. Bach. From Berlin to Hamburg (Materials and Documents)

Summary

The article selects materials, documents and letters from 1767–1768 that reflect the conditions of C. P. E. Bach’s transition from the position of chamber musician in the Prussian court chapel to the position of cantor and music director (director chori musici) in Hamburg. Petitions to Frederick II and correspondence with Hamburg correspondents, his autobiography, newspaper articles and memoirs of contemporaries become the basis on which the details of the composer’s life and the musical atmosphere of Berlin and Hamburg are revealed. The article examines the results of the competition for the position of Hamburg Musikdirektor, in which C. P. E. Bach successfully participated, and his work in organising Hamburg’s public concerts. Two letters from among the documents related to C. P. E. Bach’s dismissal from the court chapel are published in Russian for the first time.

 

Keywords: Carl Philipp Emanuel Bach, Frederick II, Prussian court chapel, Hamburg musical life, Musikdirektor, Public concerts.

 

 

 

V. R. Dulat-Aleev

Liu Xiao

 

Albert Zabel’s Harp Pieces in the Context of Russian and European Music at the Turn of the 19th and 20th Centuries

Summary

The compositional work of virtuoso performers still remains an insufficiently studied phenomenon in the history of music. It is generally accepted that the compositional work of performing musicians is mainly aimed at pedagogical purposes. In this regard, the legacy of performing composers, as a rule, is not considered in the context of the general processes of music history. The article examines the compositional legacy of Albert Zabel (1834–1910), an outstanding Russian harpist of German origin, in his connections with artistic trends in Russian and European music. Based on the analysis of the works, conclusions are drawn about genre and style guidelines, features of shaping and other aspects of the composer’s musical language.

 

Keywords: history of Russian music, harp concert and pedagogical repertoire, history of harp performance, Albert Zabel, Russian music of the turn of the 19th–20th centuries, foreign musicians in Russia, musical genres, musical form.

 

 

 

M. S. Burlakov

 

Kirill Volkov’s Creative Work: Stylistic Features and Issues

Summary

The article examines the work of a major contemporary Russian composer Kirill Volkov. The research material is music intended for the academic stage, as well as a number of the most significant opuses created by the composer for cinema and theater. Based on the figurative-thematic, stylistic and genre aspects that are revealed at different stages of the artist’s professional path, as well as paying attention to the word of the composer himself, the author offers his own version of the periodization of his work: from the formation of his own style and musical language to the implementation of creative ideas at the present time.

The article summarizes the array of works by the composer, created over six decades, and allows to partially fill the gap in scientific knowledge about Volkov’s contribution to Russian musical culture.

 

Keywords: periodization, thematics, style, stylistics, folklore, neofolklorism, genre, K. Volkov.

 

 

 

Wang Xiaoqing

I. V. Polozova

 

Zhu Jianer’s First Symphony: The Meeting of East and West

Summary

Chinese symphonic music is a unique phenomenon, organically combining the traditions of Western European and Chinese music. The example of Zhu Jian’er First Symphony shows the manifestation of this synthesis, where the connection of the intonations of Chinese song, the timbres of traditional Chinese percussion instruments and the problems of content relevant to the Chinese people are traced, on the one hand, and the dramaturgy of the cycle characteristic of the European symphony, the serial organization of the musical material and the techniques of thematic development developed by European schools of composition.

 

Keywords: Zhu Jian’er, symphony, European compositional technique, Chinese music.

 

 

 

I. I. Vasiruk

 

National and International in Modern Polyphonic Cycles

Summary

The article examines the problem of national and international in the perspective of polyphonic works — all-regional collections of Russian composers of the second half of the 20th — beginning of the 21st century. Large polyphonic cycles reflect either one national musical culture with its own specifics, or a musical and folklore compendium of peoples. National color is created by quoting folk melodies or stylization, that is, compositions in the spirit of folk music. However, in polyphonic polyphony, the whole textural space turns out to be important: the combination of expressive means of musical language, the counterpoint of melody themes, and the principles of their processing in a folklore key.

 

Keywords: national, international, polyphonic cycle, prelude, fugue.

 

 

 

problems of ethnomusicology

 

A. T. Gumerova

 

Orthodox Chants in the Folklore Environment of the Peoples of the Middle Volga Region (on the example of the Easter Troparion “Christ is Risen”)

Summary

A special area of the existence of Orthodox chants in the culture of the Christianized non-Russian peoples of the Middle Volga region is associated with the penetration of liturgical melodies into the folklore environment. Being included in traditional calendar and family rituals, church prayer books fall into a foreign cultural artistic context; in the conditions of oral usage, they undergo various kinds of reinterpretations and transformations, in fact, they become part of the folk song tradition.

One of the most striking examples of liturgical hymns that have become established in the folklore traditions of the region is the Easter Troparion “Christ is Risen”, performed by native speakers in their native and Church Slavonic languages.

Based on the involvement of a large body of field materials, the peculiarities of the functioning of liturgical chanting in the folk ritual environment are determined, the mechanisms of updating the texts of the troparion are analyzed in this article.

 

Keywords: Easter troparion, “Christ is Risen”, folklorized Orthodox chants, Orthodox singing of the peoples of the Middle Volga region.

 

 

E. V. Biteriakova

 

The Scientific Heritage of Irina Konstantinovna Sviridova in the Light of Modern Ethnomusicological Research

Summary

The article highlights the scientific legacy of Irina Konstantinovna Sviridova (1924–1975), a musicologist, collector and researcher of musical folklore. Her activity in the 1960s was connected with her work in the Folk Music Office of the Moscow Conservatory.

Expedition materials of I. K. Sviridova make up a voluminous collection in the funds of the Kvitka Scientific Center for Folk Music. These unique documents are sources for studying the folk traditional culture of different regions of Russia, as well as Kazakhs, Armenians, Gagauz, Nenets.

The article describes the methods of I. K. Sviridova’s field work, which allowed her to make promising observations and discoveries.

The main directions of I. K. Sviridova’s expeditionary research include Cossack traditions, Old Believer culture, heritage of Molokans and Doukhobors.

 

Keywords: Irina K. Sviridova, Moscow Conservatory, folklore expeditions in 1960–1970s, funds of the Kliment Kvitka Folk Music Research Center, Nekrasov Cossacks, Northern Russian folklore, culture of the Old Believers.

 

 

 

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

 

D. F. Khairutdinova

 

“Eldermeshten Elmender” by Almaz Munasypov: About the Role of Music in the Realization of the Director’s Idea

Summary

The article examines the activities of composer Almaz Monasypov at the Tatar State Academic Theater named after G. Kamal for the first time. Based on the study of archival materials, his contribution to the development of theatrical music as an important part of Tatar dramatic art is determined; the method of comparative analysis reveals continuity features in the creation of the musical design of the play “Idegay” versions of 1941 and 1994. Using the example of the legendary production “Eldermeshten Elmender” (“The Old Man from the Village of Aldermysh”), the significance of music in the direction of the Kamalov theater of the Marcel Salimzhanov era is revealed. The composer’s role in the creation of the play indicates the formation of a new paradigm of the existence of a musical component in the Tatar theatrical art of the last quarter of the 20th century.

Keywords: Almaz Monasypov, Marcel Salimzhanov, Tatar State Academic Theater named after G. Kamal, music at the Drama Theater, “Eldermeshten Elmender” (“The Old Man from the Village of Eldermysh”), “Idegey”, the poem “In the Rhythms of Tukai”.

 

 

 

L. I. Bushueva

 

Chuvash Compositional Art of the Second Half of the 20th Century in Russian Historiography

Summary

The proposed article reflects the historiography of the Chuvash compositional art, starting from the 20s of the 20th century, when the main directions of Chuvash musicology began to form and up to the end of the century. The material is based on all existing works: from the first ones created during the formation of professional artistic culture to the latest modern publications. The mentioned works include many little-known materials by Russian musicologists that reveal the musical art of the period under review. The author has tried to build a complete picture of the general state of Chuvash music in the second half of the 20th century, emphasizing its most problematic moments.

 

Keywords: historiography, Chuvash compositional art, 20th century, problems of theory and history.

______________________

2025-1(49)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

М. Е. Гирфанова

Слон, луна и прочее: антология загадочных канонов в трактате Пьетро Чероне “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613)

Аннотация. Объектом рассмотрения в статье является XXII книга трактата Пьетро Чероне “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613), содержащая собрание из 45 загадочных канонов. Собрание продолжает традицию коллекционирования в рамках музыкально-теоретического трактата загадочных канонов, заложенную Рамосом де Парехой в труде “Musica practica” (1482). Особое внимание уделяется теоретическим взглядам Чероне на загадочный канон, изложенным во Введении в XXII книгу. Подробно разъясняется одна из музыкальных загадок собрания — Загадка слона (№ 28).

Ключевые слова: загадочный канон, трактат “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” Пьетро Чероне, Рамос де Пареха, Герман Финк, Индийские армады Португали.

 

Г. Ю. Савченко

Уникальный авторский проект: Шесть этюдов для струнного оркестра и органа Бориса Чайковского. К 100-летию со дня рождения

Аннотация. В статье рассматривается одно из самых необычных камерных сочинений русского композитора Бориса Александровича Чайковского (1925−1996) — Шесть этюдов для струнного оркестра и органа (1976). Концентрируется внимание на характерных особенностях композиторского стиля и его художественного мышления, выявляются уникальные свойства авторской фактуры, гармонии, драматургии выстраивания формы, тембровой поэтики.

Ключевые слова: Борис Чайковский, русская музыка второй половины ХХ века, разнотембровый ансамбль, тембровые миксты, музыка для органа, нелинейная кульминация, индивидуальный авторский проект.

 

А. В. Хахина

Образы поэзии Р. Тагора в вокальном цикле «Гитанджали» Дж. О. Карпентера

Аннотация. В статье впервые в отечественном музыкознании представлен вокальный цикл «Гитанджали» Джона Олдена Карпентера на слова Р. Тагора. Автор выявляет стилистические и музыкально-поэтические особенности цикла, его связи с всеобщим увлечением восточной культурой и процессами стилевого обновления американской камерно-вокальной музыки в начале ХХ века.

Ключевые слова: Джон Олден Карпентер, Рабиндранат Тагор, Гитанджали, жертвенные песни, вокальная поэма, вокальный цикл.

 

НОВОЕ ПРОЧТЕНИЕ ТРАДИЦИЙ В ТВОРЧЕСТВЕ КОМПОЗИТОРОВ ВТОРОЙ ПОЛОВИНЫ XX—НАЧАЛА XXI ВЕКА 

А. В. Аксенова

Хоровая обработка духовного стиха в творчестве композиторов второй половины XX — начала XXI века: жанрово-стилевые прочтения

Аннотация. В статье даны основные характеристики термина «обработка» применительно к духовному стиху. Исследован процесс развития обработки духовного стиха для хорового концертного исполнения начиная со второй половины XIX столетия, а также определены основные подходы композиторов и аранжировщиков к выбору методов преобразования этнографического музыкально-поэтического материала в форму концертного хорового произведения. В качестве магистральных обозначены два направления в работе с фольклорным первоисточником: ориентированность на церковный канон и опора на комплекс музыкально-выразительных средств народной песни.

Ключевые слова: духовный стих, фольклор, церковно-певческое искусство, хоровая обработка, современные композиторы.

 

Н. В. Петрова

Ансамбль китайского традиционного и европейского инструментов (на примере пьесы Ли Бочана «Поздняя осень» для пипы и фортепиано)

Аннотация. В статье рассматривается проблема взаимодействия в ансамбле национального и европейского инструментов на примере произведения современного китайского композитора Ли Бочана. Проанализированы ключевые причины возникновения ансамбля подобного типа, а также роль и функции фортепиано.

Ключевые слова: камерно-инструментальный ансамбль, китайская инструментальная музыка, композитор Ли Бочан, ансамбль национального и европейского инструментов, дуэт пипы и фортепиано.

 

Д. С. Дедюхин

«Русская сюита» и Первая симфония Г. Чернова для духового оркестра: к проблеме претворения неофольклористских тенденций

Аннотация. В статье освещаются пути претворения композиторского фольклоризма как значимой тенденции концертного академического репертуара для духового оркестра. Представлен авторский диалог с музыкальным фольклором -— от цитирования до неофольклористского свободного преломления разных сфер народного творчества.

Ключевые слова: отечественный концертный академический репертуар для духового оркестра, творчество Г. Чернова, «Русская сюита», Симфония № 1 «Русь Великая», неофольклористские воздействия.

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

 

А. Т. Гумерова

Возрождение практики православного пения на удмуртском языке в постсоветский период: ижевский опыт

Аннотация. Православное пение на национальных языках представляет собой наименее изученную область музыкальной культуры «инородческих» этносов Среднего Поволжья. В статье объектом внимания становится церковно-певческая практика удмуртского прихода г. Ижевска, где на современном этапе полностью восстановлена утраченная в советский период традиция совершения богослужений на удмуртском языке.

Ключевые слова: удмурты, православное пение на удмуртском языке, церковное пение на удмуртском языке, Г. М. Атаманов, удмуртский приход, храм Петра и Павла.

 

Г. Ф. Юнусова

Бестекстовые напевы в колыбельных песнях татар

Аннотация. Бестекстовые напевы — характерное явление для татарского детского фольклора. Статья посвящена вопросам идентификации, систематизации различных видов асемантических компонентов этих напевов в колыбельных песнях.

Ключевые слова: бестекстовые напевы, колыбельная песня, народное творчество татар, детский фольклор, звукоподражания, модифицированный текст, имитация щебета птиц, исламский контент.

 

А. Н. Хасанова
С. В. Устюгова

Фольклорная природа хоровой музыки Ш. Шарифуллина (на примере обработки народной песни «Апипа»)

Аннотация. Статья посвящена изучению написанной Ш. Шарифуллиным хоровой обработки татарской народной песни «Апипа» с целью рассмотрения на её примере методов работы композитора с фольклорным материалом. Погружение в историю обращения к известному такмаку других композиторов Татарстана (А. Лемана, Р. Белялова, С. Сайдашева, А. Ключарёва и др.) позволяет ярче оценить тонкость композиторского мышления Ш. Шарифуллина.

Ключевые слова: Ш. Шарифуллин, «Апипа», такмак, обработка, хоровая музыка, детская хоровая музыка, татарская музыка, В. Лукьянов, Р. Белялов, А. Леман, С. Сайдашев, А. Ключарёв, Ю. Виноградов, А. Костюкова, Л. Исхакова.

 

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНОГО ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА И ОБРАЗОВАНИЯ

Е. В. Круглова

Термин “gruppo” и его музыкальная реализация

Аннотация. Статья посвящена актуальным вопросам аутентичного исполнения вокальной музыки эпохи барокко. Автор поднимает вопросы верной расшифровки популярного в XVII веке украшения, названного Дж. Каччини ‘‘gruppo’’. Вероятно, отсутствие унифицированной системы орнаментальных терминов в музыке с конца XVI до середины XVII столетия, а также разрозненные сведения привели к тому, что этот орнамент в настоящее время забыт и не используется в исполнительской практике. Автор статьи делает выводы о важности изучения функций и особенностей исполнения рассматриваемого украшения, отмечая, что вокальное исполнение gruppo предполагает экспрессию в связи с воплощением и передачей аффектов.

Ключевые слова: музыка барокко, историческое пение, орнаментация, gruppo, вокальная техника.

 

Чжао Чжэншэн

Исследования Мануэля Гарсии-младшего физиологии певческого голоса в контексте научных дискуссий первой половины XIX века

Аннотация. В 1855 году М. Гарсия-младший изобрёл ларингоскоп. Его исследования сопровождались научной полемикой, развернувшейся на страницах французской прессы после дебюта тенора Ж. Дюпре на оперной сцене. В статье рассматривается специфика этой дискуссии.

Ключевые слова: тембр, голос, голосообразование, голосовой аппарат, ларингоскоп, Мануэль Гарсия-младший, Жильбер Дюпре.

 

А. А. Сикорская

Развитие отечественного дирижёрско-хорового образования в середине ХХ века на примере Саратовской консерватории

Аннотация. В статье рассматривается развитие отечественного дирижёрско-хорового образования в середине XX века на примере саратовской региональной школы. На основе архивных материалов изложена история кафедры хорового дирижирования Саратовской консерватории, обусловленная связями с московской хоровой школой.

Ключевые слова: исполнительская школа, высшее образование, Саратовская консерватория, кафедра хорового дирижирования, специфика обучения, хор, хоровое исполнительство, хоровое дирижирование, хоровой дирижёр.

 

Указатель публикаций в журнале «Музыка. Искусство, наука, практика» за 2024 год

______________________

1(49)2025

 

MUSIC THEORYAND HISTORY

 

M. E. Girfanova

 

Elephant, Moon, and More: An Anthology of Puzzle Canons in Pietro Cerone’s Treatise “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613)

Summary

The last, XXII Book of Pietro Cerone’s treatise “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica” (1613) contains one of the largest and most significant collections of puzzle canons presented in music-theoretical treatises. The tradition of collecting puzzle canons goes back to the work of Ramos de Pareja “Musica practica” (1482) and can be traced in the works “Practica musica” (1556) by Hermann Finck, ‘‘Canoni musicali’’ (between 1622 and 1627) by Lodovico Zacconi. In the Introduction to the XXII Book, Cerone explained the place of the puzzle canon in the system of knowledge about music and its specificity, pointed out the typological similarity of the musical riddle with the literary one, designated the target audience and the purpose of the XXII Book. The article takes a closer look at one of the 45 musical riddles included in XXII Book — the Riddle with the elephant (No. 28).

 

Keywords: puzzle canon, Pietro Cerone’s treatise “El melopeo y maestro: tractado de música theorica y pratica”, Ramos de Pareja, Hermann Finck, Armadas da Índia.

 

 

 

G. Yu. Savchenko

 

Extraordinary Composer’s Project: Six Etudes for String Orchestra and Organ by Boris Tchaikovsky

Summary

Six Etudes for string orchestra and organ is a unique composition. It reflects all the characteristic features of Boris Tchaikovsky’s style, which fully manifested themselves in the works of the 1970s. Among them, we noted a special type of thematism, which implies the construction of themes from short motifs. No less original is the concept of timbre, which includes the most interesting mixed combinations of various organ registers with bowed instruments. We also examined the features of the author’s dramaturgy, the main feature of which is the process associated with the variant development of thematic elements and similar in meaning to the principle of deployment. The thematic connections between the parts, in turn, indicate the signs of a cycle that actually do not allow each piece to be performed separately. Finally, ascetic linearity and coloristic saturation of chord combinations coexist in a surprising way in the textural and harmonic appearance of the cycle. All these signs speak to the uniqueness of this composition both in terms of the creative legacy of its author and in the history of Russian music in the second half of the 20th century.

 

Keywords: Boris Tchaikovsky, Russian music of the second half of the 20th century, multi-timbre ensemble, mixed timbres, organ music, non-linear climax, individual project.

 

 

 

A. V. Khakhina

 

Images of the Oriental Poetry of R. Tagore in the Vocal Cycle “Gitanjali” by J. A. Carpenter

Summary

The vocal cycle “Gitanjali” by John Alden Carpenter on the lyrics of R. Tagore is examined in the article for the first timе in Russian musicology. Despite the world fame of R. Tagore as a poet, a writer, a musician, an artist, there are relatively few works written on his poems. Carpenter’s cycle is their first implementation in this genre. The creation of this work is to some extent connected with the fascination of Americans with oriental culture and the peculiar fashion for exoticism at the beginning of the 20th century. The uniqueness of the material determined the necessity to present Carpenter’s vocal poems from the point of view of stylistic and musical-poetic features. The usage of a cultural-historical approach and methods of genre-stylistic analysis made it possible to identify connections with some of the harmonic techniques of the  impressionists, the principles of the composer’s work with the text and ways of reflection of its features in music. Using the example of this cycle, one can observe how the stylistic renewal of American chamber vocal music took place at the beginning of the 20th century.

 

Keywords: John Alden Carpenter, Rabindranath Tagore, Gitanjali, sacrificial songs, vocal poem, vocal cycle.

 

 

 

A NEW READING OF TRADITIONS in the works of composers OF THE SECOND HALF OF THE 20th — BEGINNING OF THE 21st CENTURY

 

A. V. Aksеnova

 

Choral Arrangement of Spiritual Poetry in the Works of Composers of the Second Half of the 20th — Beginning of the 21st Century: Genre and Style Interpretations

Summary

The article describes the main characteristics of the term “arrangement” in relation to spiritual poetry. The developing process of the spiritual poetry arrangement for choral concert performance has been studied since the second half of the 19th century. The main approaches of composers and arrangers to the choice of methods for converting ethnographic musical and poetic material into the form of a concert choral work have been identified. Two main directions in the work with the folklore primary source are indicated: orientation to the church canon and reliance on the complex of musical and expressive means of folk song.

 

Keywords: spiritual poetry, folk art, church singing, choral arrangement, contemporary composers.

 

 

 

N. V. Petrova

 

An Ensemble of Traditional Chinese and European Instruments (Based on the Example of Li Bochan’s Play “Late Autumn” for Pipa and Piano)

Summary

The author of this article refers to the chamber music of the Chinese composer Li Bochan. His music has not yet been the subject of scientific research, which indicates the scientific novelty of the presented article. The paper analyzes the key reasons for the emergence of an ensemble of this type, as well as the role and functions of the piano, where the prerequisites were historical events, as well as the search for a new sound and the desire to synthesize Eastern and Western culture. The ensemble of the traditional Chinese instrument pipa and piano is studied from the point of view of revealing the characteristic features of the composer’s chamber-instrumental creativity.

 

Keywords: chamber and instrumental ensemble, Chinese instrumental music, composer Li Bochan, ensemble of national and European instruments, pipa and piano duet.

 

 

 

D. S. Dedyukhin

 

‘‘Russian Suite’’ and G. Chernov’s First Symphony for Wind Orchestra: on the Problem of Implementing Neo-Folklore Tendencies

Summary

The article highlights the ways of individual implementation of composer’s folklorism as a significant tendency of the Russian concert academic repertoire for brass band. An illustrative example of multiple folklorism manifestations inherent in the modern era are the works by the Moscow composer G. Chernov, in particular, the famous works of the turn of the 1960s–1970s “Russian Suite” and Symphony No. 1 “The Great Russia”. The specified cyclical opuses represent an individually interpreted neo-folkloristic approach to musical material. The sources of the original artistic and conceptual solutions in the “Russian Suite” and the Symphony “The Great Russia”, according to the researcher, are associated with the programmatic nature of the picturesque plan, refracting the traditions of Russian opera classics and the specific impacts of the national folklore “parody” spheres.

 

Keywords: Russian concert academic repertoire for brass band, orchestral works by G. Chernov, “The Russian Suite”, Symphony No. 1 “The Great Russia”, neo-folklorist influences.

 

 

MUSICAL CULTURE OF PEOPLES OF VOLGA AND URAL REGIONS

 

A. T. Gumerova

 

Revival of the Orthodox Singing Practice in the Udmurt Language in the Post-Soviet Period: Izhevsk Experience

Summary

The last decades of the 20th and early 21st centuries have been marked by the gradual revival of the tradition of Orthodox singing in the native languages of the “non–native” ethnic groups of the Middle Volga region — the Chuvash, Kryashen Tatars, Udmurts, Mari, and Mordvins. There is a process of rebuilding many parishes, the practice of celebrating the Liturgy in “foreign” languages, suspended during the Soviet period, is returning, and activities for the translation and publication of liturgical literature are resuming. In this work, the Orthodox singing of the Udmurts, which is practiced in the parish of the Holy Apostles Peter and Paul, becomes the object of attention. Izhevsk is currently the only parish in Udmurtia where services are conducted entirely in the Udmurt language. The article examines the history of the preparation of translations of liturgical literature into the Udmurt language, the specifics of the work on the linguistic adaptation of the musical part of the ritual, the issues of the formation of the singing repertoire.

 

Keywords: Udmurts, Orthodox singing in the Udmurt language, church singing in the Udmurt language, G. M. Atamanov, Udmurt parish, Peter and Paul Church.

 

 

 

 

 

 

 

G. F. Yunusova

 

Textless Chants in Tatar Lullabies

Summary

Textless chants are a characteristic phenomenon of Tatar children’s folklore. The article is devoted to the issues of identification, systematization of various types of asemantic components in lullabies. The relevance of the topic is due to the need to preserve and study the intangible cultural heritage, as well as the importance of lullabies in the formation of the national musical tradition. In the process of analysis, probable sources of the origin of these tunes were revealed. The structure, intonation features of the considered folklore samples, types of intonation and performance manner were analyzed. The use of content analysis and comparative analysis methods allowed us to determine total and fragmented textless tunes in the lullaby itself, samples of other genres of Tatar folklore. The source of the work was the applicant’s expedition records, materials from sound archives, websites, publications of ethnomusicologists and other specialists.

 

Keywords: textless melodies, lullaby, Tatar folk art, children’s folklore, onomatopoeia, modified text, imitation of bird chirping, Islamic content.

 

 

A. N. Khasanova

S. V. Ustyugova

 

The Folklore Nature of the Choral Music of Sh. Sharifullin (on the Example of Arrangement of the Folk Song “Apipa”)

Summary

Choral music by Sh. Sharifullin, who has always attracted the attention of performers and researchers, remains incompletely published to this day. Many of the composer’s manuscripts exist in single copies and are kept in the personal archives of the performers. The subject of the study of this work was one of such finds — the arrangement of the folk song “Apipa” for the children’s choir. Created by Sh. Sharifullin in 1992, the choral composition vividly reflects the composer’s skill in working with folklore material. The author refers to one of the most famous dance tunes of the Tatar people — takmak, which became the basis of the compositions of a  large number of Tatarstan composers. The essay of Sh. Sharifullin is distinguished by a  number of unique features in this area: this is the only choral interpretation of “Apipa”. It is a rare example of a multi-variant and diverse interpretation of a folk melody, in which the most iconic features of takmak are vividly highlighted — the recitative type of intonation, onomatopoeia, theatricalization, etc.

 

Keywords: Sh. Sharifullin, “Apipa”, takmak, arrangement, choral music, children’s choral music, Tatar music, V. Lukyanov, R. Belyalov, A. Leman, S. Saydashev, A. Klyucharev, Yu. Vinogradov, A. Kostyukova, L. Iskhakova.

 

PROBLEMS OF MUSICAL PERFORMING ARTS and education

 

E. V. Kruglova

 

The Term  “Gruppo” and Its Musical Application

Summary

The article is devoted to topical issues of authentic performance of vocal music of the Baroque era. The author raises questions about the correct interpretation of a popular ornamentation in the 17th century, named “gruppo” by G. Caccini. Probably, the lack of a unified system of ornamental terms in music from the end of the 16th to the middle of the 17th century, as well as scattered information, led to the fact that this ornamentation is currently forgotten and not used in performing practice. The author of the article draws conclusions about the importance of studying the functions and features of the performance of the ornamentation in question, noting that gruppo’s vocal performance involves expression in connection with the embodiment and transmission of affects.

 

Keywords: baroque music, historical singing, ornamentation, gruppo, vocal technique.

 

 

 

Zhao Zhengsheng

 

Manuel Garcia Jr.’s Research on the Singing Voice Physiology in the Context of Scientific Discussions in the First Half of the 19th Century

Summary

The invention of the laryngoscope by Manuel Garcia Jr. in 1855 was preceded by years of methodological research, medical and art history discussions, which largely prompted him to study the vocal organs and explain the mechanism of their action. A substantial role was played by the research of scientists of the 18th–19th centuries: A. Ferrein, F. Savart, M. Colombat de l’Isère, F. Magendie, F. Bennati. Tenor Gilbert Duprez, who introduced a new style of singing to the French stage called voix sombrée, caused a polemic between doctors P. Didey and J. Pétrequin on one side and Garcia the Younger on the other. Based on his anatomical observations, vocal and pedagogical experience, Garcia in 1841 for the first time explained the difference in the formation of registers and timbres of the singing voice, and in 1855 he confirmed his findings thanks to the laryngoscope.

 

Keywords: timbre, voice, voice-emission, instrument vocal, laryngoscope, Manuel Garcia Jr., Gilbert Duprez.

 

 

А. A. Sikorskaya

 

Development of Domestic Conducting and Choral Education in the Mid-20th Century Using the Example of the Conducting and Choral Department of the Saratov Conservatory

Summary

The subject of the article is the study of the formation of the choral conducting department at the Saratov Conservatory. The study presents the main positions of the formation of the choral conducting department of the Saratov Conservatory, due to ties with the Moscow choral school. It is worth noting that they determined the development of pedagogical guidelines and methodological principles of the department’s work from the moment of its inception to the present day. The author comes to the conclusion that systematic conducting and choral education and training in Russia today is inseparable from the activities of the relevant departments, which for many decades have contributed to the preservation and development of domestic musical performance traditions based on pedagogical principles developed in a particular region.

 

Keywords: performing school, higher education, Saratov Conservatory, department of choral conducting, specifics of training, choir, choral performance, choral conducting, choral conductor.

________________________________________

2024-4(48)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ МУЗЫКИ

А. А. Власов

Einlage к пародии «Гвоздика и перчатка» И. Н. Нестроя как текстологическая, источниковедческая и историческая загадка

 

А. В. Наумов

Музыкальный театр Р. М. Глиэра: «Шлюк и Яу» Г. Гауптмана (1905)

 

Е. В. Бериглазова

Оратория-поэма В. Салманова «Двенадцать»: образ красногвардейцев в контексте народной смеховой культуры

 

А. Г. Коробова

Сонористика и звукокрасочные тенденции современной музыки

 

А. В. Хахина, Е. Н. Хадеева

Образы китайской поэзии в вокальном цикле “Water-colors” Дж. О. Карпентера

 

Лю Тинтин, Д. Р. Загидуллина

Симфонии Чжу Цзяньэра: к проблеме оркестровых составов

 

И. И. Васирук

Пентатоника и полифония: о цикле «24 прелюдии и фуги» Виталия Харисова

 

МУЗЫКАЛЬНЫЙ ТЕАТР

Е. А. Швец

Опера «Эйнштейн» Салима Крымского как пример авторского стиля композитора

 

ТРАДИЦИОННАЯ МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА: ИСТОРИЯ И СОВРЕМЕННОСТЬ

Т. С. Сергеева, Е. В. Бурундуковская Из истории религиозного праздника Мавлид и его музыкально-поэтических традиций в средневековой Гранаде

 

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

Д. А. Булатова

К вопросу о формировании тюркской смычковой культуры на Алтае и в Западной Сибири

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

Д. Н. Бекирова, А. Л. Маклыгин

Опера Н. Г. Жиганова «Намус»: контексты забвения

_______________________

2024-3(47)

ВОПРОСЫ ИСТОРИИ И ТЕОРИИ МУЗЫКИ

И. В. Шлемов

Карл II Стюарт и его роль в формировании скрипичной культуры в Англии

 

А. Л. Маклыгин

Пентатоника в теоретических дискуссиях первой половины ХХ века

 

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

Е. В. Круглова

Историческая реконструкция техники пения быстрых пассажей в музыке эпохи барокко

 

М. С. Бурлаков

Тембр и артикуляция в поэтике баянных сонат Кирилла Волкова

 

ПРОБЛЕМЫ ЭТНОМУЗЫКОЛОГИИ

М. Г. Кондратьев

К истории псалтиревидных гуслей России: гипотеза Ф. П. Павлова — Р. Б. Галайской

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

И. М. Газиев

Татарская музыка начала XX века в грамзаписи: соло на гармонике

 

Д. Ф. Хайрутдинова, В. Р. Дулат-Алеев

О сотрудничестве Шамиля Шарифуллина с татарским драматическим театром (по материалам нотного архива ТГАТ имени Г. Камала)

 

МУЗЫКАЛЬНОЕ ИСПОЛНИТЕЛЬСТВО И ПЕДАГОГИКА

Цао Синьюй

«40 китайских народных песен в полифонической обработке для фортепиано» Чэнь Хундуо как пример практического задания по полифонии для студентов в Китае

_______________________

2024-2(46)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Е. М. Смирнова

О соотношении слова и музыки в «русской песне» и некоторых особенностях ритмики камерно-вокальных произведений М. Мусоргского

 

И. В. Вискова

Старинная религиозная песня «Богородица»: история и современность

 

Е. А. Шавырина

«Славянские» сочинения Антонина Дворжака

 

В. О. Петров

О роли драматического конфликта в фортепианных дуэтах Дмитрия Шостаковича

 

МУЗЫКАЛЬНОЕ ПРОШЛОЕ СКВОЗЬ ПРИЗМУ ВРЕМЕНИ

 

И. А. Токарев

Авторство и сочинительство средневековых латинских песен

 

Б. Б. Бородин

Маргиналии к заметке Ферруччо Бузони «О Листе»

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ И ПРИУРАЛЬЯ

 

Г. Р. Сайфуллина

Музыка в классификации наук Шигабутдина Марджани. Из истории татарской мысли о музыке

 

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

 

Ши Вэньсинь

Процесс европеизации оперного театра Китая

 

Ван Цзясинь

Концепция диалога в фортепианном концерте «Огонь» Тань Дуня

 

Г. Жолдошбек кызы

Некоторые особенности ладовой организации инструментальных произведений кыргызских композиторов (на примере куу А. Огонбаева «Маш ботой»)

__________________________

2024-1(45)

ВОПРОСЫ ТЕОРИИ И ИСТОРИИ МУЗЫКИ

Ю. А. Иванова

Трактат Марена Мерсенна «Quaestiones celeberrimae in Genesim» (Paris, 1623) в фондах Научной библиотеки им. Н. И. Лобачевского Казанского (Приволжского) федерального университета

 

П. Ю. Москвителёва, Р. А. Насонов

Джон Стэнли: слепой органист и практика импровизации волюнтари

 

И. В. Шлемов

Итальянские музыканты как действующая сила в процессе формирования интернациональной скрипичной школы в Англии XVIII–XIX веков

 

ПРОБЛЕМЫ МУЗЫКАЛЬНО-ИСПОЛНИТЕЛЬСКОГО ИСКУССТВА

К. Л. Зайцева

Орнаментика во французских учебно-методических трактатах для неаполитанской мандолины XVIII века

 

А. В. Бегутов

Иностранные гитаристы в России: творческие диалоги Ф. Сора и А. Сихры

 

Цзэн Ии

Пятый концерт Антона Рубинштейна и его исполнительская судьба

 

МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ

Л. И. Бушуева

Сценический фольклоризм в Чувашии: история и современность

 

МУЗЫКАЛЬНЫЙ ТЕАТР

Е. Н. Терехова, Д. Ф. Хайрутдинова

Балет-притча «Сказание о Йусуфе» Л. Любовского, Р. Хариса и Г. Ковтуна: к вопросу о жанровом решении

 

НАЦИОНАЛЬНЫЕ МУЗЫКАЛЬНЫЕ КУЛЬТУРЫ

М. А. Гулиева

Музыкальное наследие представителя азербайджанской культуры Алекпера Аскерова

 

Указатель публикаций в журнале «Музыка. Искусство, наука, практика» за 2023 год